Born in Rome in 1953, Salvatore Puglia undertook his academic training in the field of history. After years of research in that discipline, he began exhibiting his installations in 1985. Over the last 30 years, his artistic investigations have focused on the documentary sources of images. Puglia regards historical traces as material to be transformed, and thus takes as his starting point images “stolen” from the past, which he then reproduces, playing with the transparency and layering of the materials used. In doing so, he transforms their meaning and interpretation. Puglia’s writings and art works have been published in numerous periodicals (Quaderni storici, Détail, Linea d’ombra, Revue de Littérature Générale, Vacarme, Lo sciacallo, Mediamatic, Issues in Contemporary Culture and Aesthetics, Any). Puglia edited a bilingual collection of essays entitled Leaving Pictures/Via dalle immagini, Salerno, 1999.
Salvatore Puglia est né à Rome, Italie, dans les années 50. Il était donc adolescent en 1968, étudiant universitaire et militant de gauche en 1977, chercheur en histoire et plombier en 1981, artiste et peintre en bâtiment en France à partir de 1986.
Basé à Paris jusqu’en 2008, il a assez voyagé et séjourné en Europe et dans d’autres continents. Depuis il s’est transféré dans le Midi, avec sa famille.
Son travail plastique est basé sur des sources littéraires, des recherches historiques et leur traduction par l’image photographique.
Il a écrit pour les revues Quaderni storici, Détail, Linea d’ombra, Revue de Littérature Générale, Vacarme, Lo sciacallo, Mediamatic, Issues in Contemporary Culture and Aesthetics, Any, et dans le seul livre qu’il ait publié, Leaving Pictures/Via dalle immagini, Salerno, 1999.
.
A (almost) exhaustive bio (in Italian): CV IT completo.
.
Individual shows (*: catalogue)
1985
Falsapartenza, Galerie ADEAS, Strasbourg
1987
A sea-change, Centro Ellisse, Naples
1988
Ash-boxes, Galerie FNAC, Strasbourg
Galerie Escapade, Paris
1990
Small Talks, Instituto Cultural de Macau, Macao*
313. Kein Marternbild. Institut culturel français, Naples
1992
Leçons d’anatomie, Galerie FNAC, Paris *
Museo, Galerie Alternance, Strasbourg *
1993
Par les yeux du langage, Atelier du chocolat, Marseilles *
Aschenglorie, Lo Studio, Rome
Über die Schädelnerven, Galerie Alternance, Strasbourg
1994
Figure humaine, Espace Lézard, Colmar
Hortus deliciarum, Le Parvi, Paris
Music on Bones, Galeria 21, Sankt Petersburg
Actes, Tribunal administratif, Strasbourg
1995
Abstracts of Anamnesis, Onassis Center, New York
Histoire de l’oeil, Lo Studio, Rome
L’image de l’autre, Galerie Artem, Quimper, France *
Trönur, Galerie Alternance, Strasbourg
1996
Still Lives, Lo Studio, Rome *
1997 Kópeskönyvek , Vizivarosi Galeria, Budapest
1998
3bisF, Aix en Provence
Centre d’Art Albert Chanot, Clamart, France
Stationen, Palais Yalta, Francfort *
1999
Iconografie transitorie, Lo Studio, Rome*
Bilder, Fotogalerie Wien *
Deutsche Menschen, Maison Heinrich Heine, Paris
2000
Project: Personal monuments, Overgaden, Copenhagen
A Parachute, Jan Van Eyck Academie, Maastricht, NL
2001
Museum d’histoire industrielle, Sainte Marie aux Mines, France
2003
La philosophie dans le boudoir, 3A, Rome
Sei lezioni di panneggio, Galleria Del Borgo, Rome*
2004
Six leçons de drapé, Moments d’art, Paris
Filmini, Borgotsunami, Rome
Antiquarium, Galleria Del Borgo, Rome
2005
Inventarium, Fnac Montparnasse, Paris*
2006
Futuro postumo, Fortezza di Montepulciano, Italy
Quattro pose statuarie, Lo Studio, Rome*
2007
Travaux 2001-2007, atelier Burger, Sainte Marie aux Mines
2008
Ex voto, Galerie Atypic, Toulouse
2009
Time drip, galleria s.t., Rome
L’Illustrazione Italiana, galerie EOF, Paris
2010
Identifications, galerie Sit down, Paris
Identifications, galerie Le troisième oeil, Bordeaux
2011
L’art de la copie, Lycée Daudet, Nîmes, France
SP O tempora, galerie Sit down, Paris
2012
Rupestri, Alessandro Carbone Arte, Rome
Rupestres, galerie Le troisième oeil, Bordeaux
2013
Il parco dei mostri e l’ombra del luogo, Atelier Morbiducci, Rome
2014
Le jardin des monstres, galerie Sit down, Paris
Giovannetti fluo, ESPE, Nîmes
Robinson a Rosignano, Atelier Morbiducci, Rome
2015
Eden, galerie Flair, Arles, France
62 rue Vincent Faita : une histoire, ESPE, Nîmes
Inventaire, galeries Sit down and Huit, Arles
2017
Des intrus chez les étrusques, Sit down, Paris
2018
Transit, Etant donné, Nîmes
Return to Eden, FLAIR galerie, Arles
2020
Millenovecento, Sit down, Paris
2021
Millenovecento, Troisième oeil, Bordeaux
Raubtiere, Étant donné, Nîmes
2022
Quadreria, La Verrière, Nîmes
Fables animalières, Baudelaire Gallery, Gerberoy
2023
Quatre écrivains dans la garrigue, Maison départementale, Nîmes
Land paintings, USPOP, Lasalle
Affreschi rinvenuti, Archivio di Stato, Napoli
Impression, monument, Festival Planches Contact, Deauville
Galatina remix, Carré d’art, Nîmes
Group shows
1987 Masques d’artistes, La Malmaison, Cannes
1989 Délire de livres, Centre culturel, Boulogne-Billancourt
1993 Im Licht der Schatten, Museum Siegburg, R.F.A.
Une autre mémoire, Mai de la Photo, Reims
1994 Ecrit matière d’artistes, Digne
1995 Contretemps, Galerie Kiron, Paris
Printemps de Cahors, Cahors
Triennial of creative Photography, Jyväskylä, Finland
1996 Biennale, Sankt Petersburg
Mois Off de la Photo, Paris
1997 The Shadow, Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskémet, Hungary
Groupe Novembre, Artsenal II, Paris
1998 Il luogo dei luoghi, Società Geografica Italiana, Roma
1999 L’image en mémoire, Maison des Arts, Bordeaux
Groupe Novembre, Artsenal I, Paris
2000 Models of resistance, Overgaden, Copenhagen
Fotoplastiken, Galerie im Heppächer, Esslingen, RFA
2001 The air palpably thickens…, Hedda, Maastricht, The Netherlands
2002 La fotografia fra storia e poesia, Galleria Le stelline, Milan
2006 Une autre photographie…, Château de Saint Ouen
Traversée d’art, Saint-Ouen
Déjà, Espaces Commines, Paris
2007 Intrecci, Castello normanno, Acicastello, Italy
La trasparenza, L’impronta, Rome
2008 Attesa, Galerie Frédéric Moisan, Paris
La chute ou la lutte, Kaplan’s Project, Naples
2009 Paris-Séoul, groupe Novembre, Seoul
2012 A quoi rêvent-ils?, galerie Sit down, Paris
Le temps des lucioles, Hôtel de Sauroy, Paris
Ubu Styx, galerie 17, Paris
2013 L’intonation de la lucidité, In extremis, Strasbourg
2015 Play Vallée, C’est dans la vallée, Sainte Marie aux Mines
2016 Histoire naturelle, La frontiera, Paris
Omnibus circus, Hôtel de Sauroy, Paris
2017 InCadaquès fotofestival, Spain
2018 Fotolimo festival, Cerbère-Portbou
Confronto su Castro, galleria AOC58, Roma
2024 Le sport: pour la beauté du geste, Les Franciscaines, Deauville
Livre vu, livre émoi, In Extremis, Strasbourg
Site Installations
Laralia, Dale i Sunnfjord, Norway, 1999
La storia, Albergo dei poveri, Naples, 2001
Impalcatura, Teatro Festival, Parma, 2002
Arredamento, Albergo dei poveri, Naples, 2002
La preoccupazione del padre di famiglia, Malborghetto, 2004
Glances across Europe, 2002-04
Promemoria, palazzo Lercari, Taggia (Italie), 2005
Postcard 02-03, festival Esterni, Terni, Italie, 2006
Wallflowers, 53 Nôtre Dame, Nîmes, 2012
Mémoire de l’immigration, Collège de Manduel, France, 2013
Les Justes du Gard, Collège Révolution, Nîmes, 2014
Dante all’università, Università per stranieri di Siena, 2017-2018
Residencies
1999: Nordisk Kunstnarsenter, Dale i Sunnfjord, Norvège
1999-2001: Jan Van Eyck Academie, Maastricht, Pays Bas
2005-2006: Mains d’oeuvres, Saint-Ouen
Public collections
Galeries Photo FNAC, Paris
Alvar Aalto Museo, Jyväskylä, Finland
Fonds National d’Art Contemporain, Paris
Service ophtalmologique-pédiatrique, Hôtel-Dieu, Paris
Commune de Fjaler, Norway
ENSPE, Nîmes
Artothèque, Strasbourg
Musée des Franciscaines, Deauville
Articles about S. P.
R. Durand, ”S.P.: un temps revêtu de plomb”, Leçons d’anatomie, Paris 1992
P. Alféri, ”Aschenglorie”, Par les yeux du langage, Marseille 1993
P. Lacoue-Labarthe, ”Museo”, Bloc-Notes, Suisse, n.28-29, 1993, pp. 53-57
N. Cardano, ”A futura memoria…”, Aschenglorie, Rome 1993
M. Arnault, ”Puglia, Le Parvi”, Cimaise, n.229, Paris 1994, p.61
C. Fynsk, ”Anonymous figures”, Abstracts of Anamnesis, New York 1995
R. Durand, ”S.P.”, Printemps de Cahors, 1995
J. Derrida, ”Sauver le phénomènes”, Contretemps, n.1, Paris 1995, pp. 14-25
T. Levine, “On the Work of S. P.,” BBC World Service, April 8, 1995
N.Cardano, ”Still Lives”, Lo Studio, Roma 1996
E. Cadava, ”And the image begins to disappear”, Issues in contemporary culture and aesthetics, Maastricht 2000, n. 10-11, pp. 284-285
C.Fynsk, ”An Art of the Possible”, in Infant Figures, Stanford 2000, pp. 147-164
E. Stegeman, ”Verlichting”, Metropolis M, n. 4, Amsterdam 2000, p.
S. Dumon-Josset, “Passé composé”, Epok, Paris, n.53, février-mars 2005, p. 83
AA. VV., Exposition Salvatore Puglia, hop!stacle, Paris, n. 1, juin 2005, p. 3
S. Sergiacomi, “Le scritture ceramiche di S P”, Il Giardino di Adone, n. 10, 2007
J. L. Poitevin, “Le geste de superposer”, Groupe Novembre, Paris-Séoul, 2009
Z. Janic, “Shadows and Ruines”, Lamed-E, n. 5, 2009, Netanya, Israel, pp. 12-16
D., “Gulliver à Lavéra”, TK-21, August 2012
P. L. Cortes Rocca, “La lengua de la imagen”, Perfil, Buenos Aires, 23-12-2012
L. Serani, Le jardin des monstres, TK-21, February 2014
G. Carsoux, “Le jardin des monstres”, video, Arte, 2 mn 46 s, March 2014
N. Gallon, Arles : “Eden de S.P. à la galerie Flair”, L’Oeil de la photographie, 21-04-2015
E. Karsenty, “Inventaire”, Fisheye magazine, 10-IX-2015
Anne-Frédérique Fer, “Des intrus chez les Etrusques”, Fine art France, September 2017
Nathalie Gallon, “De l’épaisseur mémorielle”, Association internationale des critiques d’art, 2018
“Once upon a time, we were fully in Europe”, Conversation with Zoran Janić, Antidot, 2019
J. Derrida, “To save the Phenomena”, Thinking out of Sight, Chicago 2021, pp. 129-141 ((English translation of “Sauver les phénomènes, 1989”
°
Full bio in Italian: CV COMPLETO IT.
.